Magicna privlacnost


Price iz Nacionalne galerije u Londonu

Vidim, malo malo… pa ja na Trafalgar sqare-u u Londonu, nesto me privlaci, pa bas tu provodim ..svo,svoje, slobodno vrijeme.Znam ,mozda vam izgleda po malo i pretenciozno, ali ipak je tako.
Sve je pocelo od dana kada sam prvi put stupio na tlo ove stamene gradjevine i ovog zaista fantasticnog prostora koji mi je oduzeo dah, pa sam kao mjesecar lutao hodnicima, aulama i salama,… pretrpanim blagom ljudske umjetnosti koja je kipila na sve strane.
Sjecam se; tada sam se u metezu brojnih posjetioca,popeo sirokim ulaznim stepenistem i usao pored nevidljivih livreisanih cuvara u hol- rotondu, iż koje sam bacio pogled desno i u daljini ugledao ogromnu uljanu sliku „Kupaca“ na Jatti nedaleko od Pariza , djelo mladog Georges Seurat-a koje me fasciniralo.
Slika je djelovala monumentalno i ja sam joj prilazio dugo polako…niż hodnik, dozivljavajuci je kao nesto posebno i svoje. Otvorila mi je srce. I tada sam osjetio da postajem zarobljenik ovog zdanja i da cu se uvjek vracati da ga obidjem, kad god se nadjem u Londonu.
Oko ovog platna, kao oko velike debele kokoske, okupili su se u nekoliko prostranih sala i ostali Impresionisti, mali pilici,ali veliki umjetnici koji su plijenili, ne samo moje interesovanje ,nego su gomile raznog svijeta, kao nosene jakom rijecnom,maticom ,plivale,skrecuci ovamo u desno i razlijevale se po ostalim prostorima. Upravo tu na tim prostorima izlagala je nekadasnja avangarda , puna posebnog, hrabrog, bunta u slikarstvu koja je potpuno promijenila dotadasnji pogled na slikarstvo kao umjetnost.
Te godine ,kad sam se prvi put suocio sa ovim prizorom,… a bila je to, ako me pamcenje dobro sluzi, devetsto i neka,… ja sam odlucio da u svojim, „poznim, mladim“, godinama, postanem ozbiljan slikar ;“originala reprodukcija“, te sam vrativsi se u Varsavu poceo da manijacki , onako kako sam vec znao i umio,izradjujem ramove, natezem na nih platna , grundiram ih i pocinjem da sapucem sa divovima, prenoseci njihove okamenjene,impresije, na svoja bijela, glatka, platna, na kojima su se iznenada, burno, pocela radjati moja potpuno nova revitalizirana i ekshumirana, djela ovih,velikana, ali na jedan poseban nacin kome sam udahnuo potpuno…. novi zivot.

Imao sam srecu ,jer se sasvim slucajno u zivotu nase porodice, pojavila gospodja Helenka, zena restauratora umjetnickih djela koji je radio dugo kao scenograf u Teatru Velikom u Varsavi i poznavao sve tajne svog posla, pa je Helenka koju smo sreli na autobuskoj stanici na Wilanowu, sa jednom njegovom restauriranom slikom pod miskom, umjesto da ode u antikvarnicu ili u prodajni salon… tog dana, zavrsila kod nas, gdje smo se odmah dogovorili; da bude nasa domacica, da nam kuva i pomaze u kuci.To je pokrenulo niż zanimljivih dogadjaja koji su potom uslijedili.
Helenka je, pored svog redovnog posla u kuci, postala mój tehnicki direktor i savjetnik, pa sam sve pripreme kao i samo slikanje ,radio u saglasnosti s njom koja mi je vrlo autoritativno prenosila i otkrivala znacajne tajne ovoga posla.
I pocele su da se radjaju fantasticna djela koja su mi cinila veliko zadovoljstvo i radost, tako da su ubrzo svi zidovi u stanu bili pokriveni slikama velikih majstora.
Bilo je skoro nevjerovatno da su se ogromna platna radila u vrlo malim prostorima, moje radne sobe koja se pretvorila u pravi atelje ,da bi odmah nakon toga namjena prostora iscezla, kao one poznate pijace na francuskim trgovima koje zive od jutra do mraka, pa onda nestanu, kada se sve skloni i pocisti, i tada izgleda, kao da nikad nisu ni postojale,… sve do slijedeceg pijacnog dana.
Tako sam i ja sklanjao tragove svog rada, pa su gosti …nekad i poznati umjetnici, odbijali da povjeruju da ja to slikam i to bas u ovom stanu koji je uvjek izgledao samo kao umjetnicki salon, ali nikad i kao radionica za izradu ovih grandioznih djela.
A malo ko od njih je mogao da povjeruje; da sam ja ustvari osnovnu inspiraciju i veliki,potstrek, dobio ,kada sam se suocio sa grandioznim platnom „Kupaci na Grand Jatti,“ velikog slikara Georges Seurat-a koje sam prvi put vidio te davne godine pocetkom ,devedesetih… u Nacionalnoj galeriji u Londonu.
Zato sam odlucio da u nekoliko nastavaka skinem veo tajne, koja me, poput magicne privlacnosti… veze za ovu velelepnu gradjevinu, riznicu blaga, svjetske, slikarske, umjetnosti.

Ostavite odgovor

