Bulevar sumraka

Razlika izmedju Pariza i djevice, je sto Pariz ….uvjek ostaje Pariz.
Bulevari takodjer ostaju , ali im se imena mijenjaju… bas kao sto se vremenom mijenjaju i djevice.
Bulevar o kome je rijec, nije u Parizu, niti ga je gradio poznati arhitekta Haussman, da se ne mijenja vjekovima , nego je to bulevar ovde u Beogradu, koga su gradili i razgradjivali razni majstori , dundzeri i vladari.Grad se sirio kao i sam bulevar… koji se produzavao i dogradivao i na kraju se evo i proljepsao. Sada izgleda; kao mlada pred svadbu… koja je ipak prije toga, prosla razne sumnjive zgode i nezgode kao i mnoge ljubavne avanture.

Nije to poslijednje dotjerivanje bio samo obicno ; lifting i zatezanje.. jer je trajalo godinu i vise, nego su to bile radikalne promjene. Poduzimali su se i tezi zahvati; bypass-ovi i slicno, a sav nervni sistem grada koji je bio destabilizovan za vrijeme rata i po bombardovanju Nato-a,pa ga je bilo potrebno dobro sanirati i osteceni grad i sludjeni narod… provesti kroz razne zdravstvene ustanove i odrediti mu pravu i adekvatnu …terapiju.

Kada su na nesrecu poceli i da sklanjaju maske od drvoreda , sa obe strane bulevara, tada se otkrilo njegovo pravo lice …zapustene turske kasabe,posebno na dijelu kod Djerma .Tadje se bulevar posramio i bio je kao razgoliceni, voajer,koji cak nikoga nije mogao ni preplasiti, a kamo li privuci…Prolaznici su ga bez straha …ismijali te je na tom dijelu da se pokrije, brze bolje, ponovo zasadjeno novo drvece i sve se opet lijepo stisalo i kamufliralo.

Spojilo se novo zelenilo sa visokim osvjezenim drvecem,tamo nesto dalje od Djerma, prema Cvetkovoj pijaci… koje godinama stoji ispred lijepih, dobro projektovanih i jos bolje izvedenih, zgrada u crvenoj opeci , gdje stanujemo.. a sa lokalima u prizemlju: kao sto je „fensi“ Bongiorno, omiljena slastcarna moje unuke Ive.

Prosirili su se trotoari, na njima su iznikli lijepi, kafici, sa ugodnim vrtnim garniturama pod tendama, a prethodno je sa njih rastjerana… sirotinja zajedno sa sklepanim tezgama prepunim bofla koju su visoki drzavni cinovnici nazvali…“siva ekonomija“.Kontejneri za smece su se spustili pod ulicu i trotoare , a sine su se izmjestile, te su se tramvaji obreli na sredini bulevara i nikom vise ne smetaju .Tramvaji su sada cisti, novi, moderni… predvodjeni sa kao gusjenica dugackim elegantnim, crvenim, Spancem, i ostalim manjim tramvajima sa vjesto naslikanim ,osmisljenim i duhovitim… grafikama u boj.

Bilbordi na metalnim konstrukcijama… razmjesteni su po citavoj trasi ovih umjetnicki dotjeranih krstarica koje plove bulevarom .Novi asfalt ,novi siroki cisti trotoari, po koja nova moderna i lijepa zgrada . Stare ili su ofarbane ili popravljene a sve sto je ruzno „gurnuto je pod tepih“ i sakriveno medju rastinje… I mic po mic …od babe postade…na izgled… lijepa mlada za udaju.

Ipak pored te, na prvi pogled ,velike promjene, kada se malo razgrne vidi se;… ostale su stracare i mali ducani,.. kao iż nekih davnih turskih vremena , nekad i po koja prodavnica iż poslijeratnih vremena obnove, oskudice i neimastine ,ali ta je nekad bila cista i uredna, a sada je olinjala i zapustena.
Mada se armija siromasnih ulicnih cistaca mahom iz provncije , izbjegica ,ili sastavljena sa jos po nekim zalutalim i zaboravljenim Albancem ,… trudi da odrzava red u bulevaru.Jedan od njih je i moj drugar Ali, koga cesto vidjam u mom kraju.

Ali zato ostaju zapusteni mnogi objekti, jer nema sumnje… ceka se da ih neki tajkun ; jeftino… „api“ u tranziciji . Tako je i sa velikim robnim kucama ,nekad ponosom ovog grada i tadasnje drzave a danas je to ilozeno ruglu i nakazno,a sve izgleda kao da je u nekom sumraku proslog vremena. Kao da je namjerno ostavljeno da se time dokaze: da je sve sto je danas stvoreno,… bolje nego… ono sto je nekad bilo…

Cesto navratim kod „Sipca“, cestitog Albanca koji je ovde od davnina i koji jos iż onog vremena drzi ovu svoju urednu i cistu slasicarnu vise Liona s kojom je prosao i Scilu i Haribdu u ovom opakom ratnom i poslijeratnom vremenu. I on unosi promjene i mjenja je ,jer posao prelazi iż ruke oca na sina pa i dalje, ali se po neka promjena vidi… samo u dobru, opremi, dekoru i pracenju novog vremena . Ali sve je u sustini ostalo isto. Dobri i jeftini kolaci, svijeza boza i spricer, sladoled kao onaj pravi talijanski , hlad i ambijent ispred i u radnji.. ne promjenjen, ozbiljno lice vlasnika koji je uvjek”tu negdje” i mnogo mladih uvijek lijepih Kostana, kojima grad Beograd ne oskudjeva..i koje u bilo kom kaficu..kao i onom preko puta…igrajuci neprimjetno i masuci umjesto defom vjesto izmedju stolova… pronose ;tacne sa kolacima bozom i sladoledom.

Godinama tu dolazim na kratko ,kad me put u Beograd nanese, ali me Sipac uvjek prepozna, nakloni mi se pun emocija i prijatnih misli i upita za zdravlje . Jer takav je red u naprednom i postenom svijetu… kome i on i ja pripadamo.
Nekad Bulevar revolucije, sada Bulevar kralja Aleksandra, a kakvo ce mu ime donijeti buduce vrijeme… to samo zvijezde znaju.

2 responses to “Bulevar sumraka

  1. predragdebevec

    Dragi moji…
    Ako vam vec danas nisam pustio i novi clanak o Beogradu, onda bar da vam ga najavim . To je prica o svakodnevnici lijepoj i surovoj u ovom gradu . Andesen bi bio inspirisam mnogo vise i napisao bi jos ljepsih prica, nego sto je „Djevojcica sa sibicama “ i slicno.
    Ja nisam onaj koji zeli da bude Andesen, niti bilo ko od tih velikana , ali radujem se kad me neko pametan i dobronamjeran… procita.
    Sjetim se tada i svoje pokojne,majke koja me je stalno upozoravala:“Citam te ja moj sinko , citam“ …cak i u ono vrijeme kad jos uvjek nisam nista i nisam pisao. Ali sam tada „trehao“ s njom,kako to Hercegovci kazu, kad zele da podvuku da se neko duhovito s nekim sali , jer smo se moja majka i ja sjajno razumjeli i odlicno smo trehali jedo s drugim.
    Ovde gdje se nalazim, ljudi su duhovitii ,puni sarma, ali se neki jad uvukao u ovo pamucno …ako ne i vuneno vrijeme, pa su te sale cesto gorke i opore. Nije vrijeme za trehanje, ali je vrijeme da se nesto kaze o tom zivotu i vremenu u kome se svi mi , pa i ovi ljudi ovde… nalazimo. Zato ce vam sigurno prijati moja nova prica;
    „Tesko je zivjeti, ali je lako pisati u Beogradu“ koju sam upravo napisao, a koju cu sutra sabjle / ili sabahile, kako vec hocete!/objaviti za sva nasa jezicka podrucja .
    Ah da ,..da ne zaboravim imam jos jednu pricu o jeziku nasem nasusnom, danasnjem, koji trpi sve samare proslosti sadasnjosti i buducnosti, pa se upotrebljava onako kako ko hoce…bahato, rasipnicki i bez imalo kulture i otmenosti,sto su nekad dobro znali da s mjerom u jezik danasnji ubace i po koji arhajicni smek , izraz i misao i Ivo Andric i i MesaSelimovic .A ovi danas sve trpaju iz tog prasnjavog magacina u knjizevni kos i sve rade … kao da ce poslije toga odjednom zavladati strasni muk. I da cemo se svi vratiti u ta turska vremena.
    Ta prica nosi naslov „Kuhan jezik bez ikakvih priloga i dodataka“.Ne znam jos da li cu je objaviti i kada , jer se niko nece izvuci od Damoklovog maca koji sam u ovom tekstu spremio za sve one koji ga bezdusno i bez smisla mjenjaju, ali i za one koji ga lokalizuju i vracaju u kasabu proslosti i misle da su time zakocili vrijeme i janjicarski ostali vjerni, svojoj… neispunjenoj sudbini.
    S puno postovanja i uvazavanja svih i svacijeg stava i misljenja, Pego with love..
    ali ne bas sa puno love ovde u mom Beogradu.

  2. predragdebevec

    Dragi moji citaoci…

    Ne zamjerite mi ,ako nekad ispustim po neko slovo, ili ga pak …dodam tamo gdje mu mjesto nije. Uzmite u obzir da je onaj koji vam pise ,presao …tridesetu, a kompjuter mu je iz srednjeg vijeka , napravljen je jos prema Leonardovim crtezima, pa svaka promjena mi je kao kopanje u rudniku. Lakse mi je,… tako mi Dionizija… da vam napisem novu pricu nego, da popravim staru.
    Ako tome dodam i ono sto mi je moj prijatelj sa studija Sudanac Ibro, sada aritekta ko zna gdje , uvjek govorio:
    „Opasna je ljepota bez greske…zato nas u Sudanu kad se rodimo, uvijek po malo zagrebu… po licu. Tada smo sigurni da smo bez uroka i da nas nece progoniti zloba i zavist“
    Eto zato i meni progledajte kroz prste, pa cu imati vise vremena da uzivam u ovom svom bulevaru i da vam po koji put napravim i napisem po neko zadovoljstvo …uz prvu jutarnju kafu.
    Srdacni pozdravi svima
    Ps :Hvala sto ste primjetili duhovit clanak mog dragog prijatelja Vlade Urbana i otvorili ga…. u velikom broju i mnogo puta.
    Bravo Vlado , samo naprijedu nove radne pobjede!!!
    Pego s ljubavlju

Ostavite odgovor

