Dobro jutro proslosti


Bez bola ,bez tuge ,ja gledam vas sada, dok ciganin svira , a stune mu bruje, sad znanci smo samo , nas dvoje.

„Vi i ja” …govorim mom izboranom liku u ogledalu „… bi trebali, da se svako jutro …brijemo u mraku”…

Prisjecam se starog pukovnika iz „Across the river and into the trees”

Uporedjujem tadasnje njegove i sadasnje svoje godine… kad se u literaturi rodila ova misao i zakljucujem da sam ipak mnogo stariji od njega…. u tim, njegovim, godinama .

Osvjezen i izbrijan, spustam se sa sprata u prizemlje .Spremam dorucak u kuhinji i uzimam sve sto mi je potrebno da otvorim svoj ljetni atelje u vrtu pod bagremarom, uz bazen koji me mami svojom svjezinom i mirom. Izlazim u prasumu bujne vegetacije i uzimam svoj stvarni lik Robinzon Krusoa. Onaj koji mi najbolje pristaje u ovoj slatkoj samoci. Sjedam za bijeli plasticni sto, ukljucujem kompluter, usisavam energiju iz zemlje i neba ….i krecem u moju svakodnevnu avanturu.

Postajem nematerijalan i podizem se kao sopstveni, duh , iznad ovih bagremovih grana i zaustavljam se nad vrtom kao balon usidren u ovom;zelenom, malom, svjezem,lugu… i lebdim.

Ne, nije to bio neki brodolom koji me je kao tridesetogodisnjeg, mladog, mornara, izbacio na ovo kopno. Vise bi se moglo reci; bio je to splet okolnosti koje su prethodile mojoj odluci, da dobrovoljno dodjem ovde i potrazim svoju srecu.
A moja sreca je tada bila moja ljubav. Ljubav, cista i jasna koja me je dovela iz mog Sarajeva i uplela me u ovaj lavirint okolnosti koje su se nadovezale, pa sam se tako nasao u ovoj prasumi , u kojoj tada nije bilo… bas nicega.

Od toga sam poceo i evo sada sam opet tu.

Ali na svu svoju srecu, nisam nicim vezan…. sto bi me ovde, zadrzalo neko duze vrijeme.Moji dolasci i odlasci mene i moje moje porodice… koja ce se uskoro ovdje skupiti iz cijelog svijeta, samo su potvrda jednog puta i oznaka; odakle smo na taj put krenuli. .Ostalo je duga, zivotna, prica,… puna raznih obrta , uspona i padova koja se krije u ovim sitnim uspomenama iz proslosti i sacinjava taj uzbudljivi, zivotni „pazl”.

Bas tamo, pored ove stare kajsije koju je nekad davno posadio Mirjanin otac,… miran, tih, uman i prijatan covjek koji je dozivio stotu,a sada kao sjecanje na njega, ona daje izdasne plodove.Tu smo pored te kajsije nekad …pekli janje koje sam prije pocetka gradnje velike, a i male kucice,montazne, barake, donio iz Sarajeva .Plac je bio prazan i samo ogradjen …ovde u bestragiji. Tada je bio daleko od grada… u ulici bez asfalta,a placevi… sa mnogo vise basti, nego kuca.

Jagnje koje sam iz Sarajeva ponio, bilo je spremljeno i uvijeno u papir nad sjedistem u vozu, a poslije sam ga nosio kao bagdadski „kuli”… na glavi. Bio sam visi od svih ostalih putnika koji su izasli na beogradskoj stanici i krenuli sarajevskom ulicom prema Terazijama,pa je izgledalo kao neko biblisko, zrtvovano, jagnje koje lebdi nad masom na ulicama grada i ima neku posebnu, svetovnu, ulogu na pocetku ovog naseg, novog, zajednickog,zivota..

Kasnije se to „jagnje sa Benbase”… okretalo pod ovom kajsijom na raznju i polijevali smo ga pivom, dok su domacice, da se utoli prva glad , spremale jagnjecu corbu sa vrucim, tek pecenim, domacim, hljebom, uz sir i salate i obilje zestokih pica, piva i vina. Sve se to iznosilo na trpezu ,tako da smo uzivali cekajuci da se jagnje polako ispece i da se od koze stvori… slana, hrskava, pokorica .Bilo je sjajno i nezaboravno, kad smo dobro peceno jagnje skinuli s raznja i poceli da ga cerecimom, jedemo i zalivamo rujnim vinom .Djelovalo je to nekako pastoralno ..bas kao neka Brojgelova gravura, zaustavljena u davno proslom vremenu.

Tada nismo ni znali u kakvu se avanturu upustamo i sta nam sve zivot nosi.

Bili smo veseli mladi, ali uhvaceni u zamku opakog zivljenja ciji se prijeteci huk vec tada,skoro neprimjetno uvlacio i sablasno primicao iz dalekog svemira..

Kuca je sporo gradjena, tesko zaradjenim novcem iz Iraka … dok smo mi zivili u maloj kucici, baraci sa gradilista koja je bila nas privremeni dom i zimi bili izlozeni takvoj , hladnoci,… da se voda mrznula u bokalu na stolu u „dnevnoj sobi „ a djeca su spavala u drugoj „spavacoj”, u kojoj je cijelu noc gorila kreka wesso pec, bez koje se ne bi mogli ogrijati. Ali smo zato ljeti bili kao u daci iz neke … Cehovljeve price.

U toj istoj kucici koja je ostala i nakon zavrsetka velike kuce, u kojoj smo zivili, bio je na kraju zivota smjesten i Mirjanin otac, koga je sin iz neobjasnjivih razloga nakon smrti majke, prebacio iz luksuznog stana sa centralnim grijanjem na Dorcolu , da tu u toj baraci,uz paznju neke stare ruskinje ,dozivi svoje poslijednje dane.Kuca-baraka je poslije dedinog odlaska pretvorena u vrtnu ostavu za alat i osale potrebe, sto joj je najvise i odgovaralo. Mada je ovako skromna i mala odigrala veliku ulogu… cak u tri generacije.

Dan polako otvara svoje krmeljave oci, ja pijem svoje cajeve u dubokom hladu bagremovog drveca i kao stari, dvorski, pisar i porodicni , hronicar, zapisujem ove uspomene iz proslosti, pokusavajuci da ih sacuvam za one koji ce se u buducnosti naci u ovom ambijentu i bespomocno pokusavati da udju u trag logici, tog…. zamrsenog ludog,proslog, vremena.

One response to “Dobro jutro proslosti

  1. Anonymous Sarajevo lover

    Dragi Robinzone, as always I enjoy your writting, especially when you write about past. Isn’t it amazing and scary how our mind races through the crowded hallways of oyr mind, how sometimes effortesly many feelings seem to reside insiode our heart, how we can grow to love and hate.“. You give love, it is obvious, that is why I was surprised today reading your words about putting jagnje sa Bembase na razanj… i o starom covjeku koji je zadnje dane proveo sam u baraci – za vrtnu ostavu i alat – pored svoje zivuce djece.
    Oboje, starac i jagnje sa Bembase su mi orosili oci.

Ostavite odgovor

